محاسبه پیج اتوریتی

پیج اتوریتی

محاسبه پیج اتوریتی

 

 

 

سایت های بی شماری وجود دارد که برخی از آن ها بهتر از دیگران هستند. سوال اینجاست که از کجا بفهمیم سایت خوب کار می کند و اعتبار خوبی دارد؟ حتما با خودتان فکر می کنید که باید معیارهایی برای قضاوت وجود داشته باشد تا بتواند شما را به مسیر درست هدایت کند. دامین اتوریتی (Domain Authority) معیاری است که برای درک اعتبار و شهرت یک سایت خاص مورد استفاده قرار می گیرد. این عدد آماری در محدوده 0 تا 100 قرار دارد که توسط MOZ به منظور تعیین نحوه کارکرد رتبه دامنه در نتایج موتور جستجوی گوگل توسعه یافته است. با اینحال دامین اتوریتی با پیج اتوریتی یکسان نیست. تفاوتی که بین اتوریتی دامنه و صفحه وجود دارد این است که پیج اتوریتی (Page Authority) پتانسیل رتبه بندی صفحه به صورت مستقل است. اتوریتی دامنه در مورد پتانسیل رتبه بندی کلی دامنه یا زیردامنه اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهد.

اولین مرحله در درک نحوه افزایش دامین اتوریتی، درک صحیح از تفاوت موجود بین اتوریتی صفحه و دامنه است. نمره اتوریتی دامنه برای کل دامنه ارائه می شود اما اتوریتی صفحه تنها رتبه صفحه خاص بر روی سایت را نشان می دهد. بر خلاف اتوریتی دامنه، اتوریتی صفحه به شما اجازه می‌دهد قدرت رتبه بندی یک صفحه خاص را شناسایی کنید. برای بررسی پیج اتوریتی از ابزار محاسبه پیج اتوریتی استفاده کنید.

 اگر در این صفحه هستید احتمالا به دنبال روشی برای تعیین قدرت حضور سایت در موتورهای جستجو هستید. در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو اغلب باید قدرت یا اتوریتی صفحه خود را بدانید. همانطور که می دانید دامین اتوریتی معیاری است که اطلاعاتی در مورد اتوریتی سایت در اختیار شما قرار می دهد. با اینحال، معیار مهم دیگری نیز وجود دارد که برای درک قدرت سایت بسیار مهم است. جریان اعتماد یا Trust flow و اتوریتی دامنه دو معیار متفاوت هستند. هر دوی این معیارها و شاخصه‌ها به متخصصان سئو کمک می کند قدرت یا اتوریتی صفحه خود را شناسایی نمایند. آیا این دو مورد اطلاعات یکسانی را فراهم می آورند؟ فرضیه های زیادی در مورد جریان اعتماد ایجاد شده است. با اینحال، تفاوتی بین جریان اعتماد و اتوریتی دامنه وجود دارد. بر خلاف دامین اتوریتی که اطلاعاتی در مورد قدرت دامنه در موتورهای جستجو ارائه می کند، جریان اعتماد عددی است که قابل اعتماد بودن صفحات وب را بر اساس تمایل سایت‌های قابل اعتماد به لینک دادن به آن پیش بینی می کند.

این یک سوال ضروری و حیاتی است.  اگر صاحب سایت هستید باید در حال حاضر ایده ای در مورد داشتن نمره خوب در اتوریتی دامنه خود داشته باشید. اجازه دهید روش هایی را برای افزایش اتوریتی دامنه بیان کنیم:

زمانی که صحبت از رتبه بندی سایت و اتوریتی دامنه به میان می آید بسیار قابل توجه هستند. پس چرا نباید بر روی بهینه سازی داخلی کار کنیم و در عین حال تجربه کاربری را مدنظر قرار دهیم؟ محتوای با کیفیت و تعاملی نیز  ستون اصلی یک سایت برنده محسوب می شود. رسانه های اجتماعی را نمی توان نادیده گرفت، زیرا برای آگاهی از برند و قرار گرفتن در معرض سایت بسیار مهم است.

خوب در حال حاضر تفاوت بین اتوریتی دامنه و صفحه و نیز نحوه افزایش اتوریتی را می‌دانید. مرحله بعدی به دست آوردن ابزار مناسب برای بررسی اتوریتی دامنه است. برای اینکار شما به یک ابزار معتبر نیاز خواهید داشت. ابزار ما قابل اعتماد، سریع و رایگان است و از همه مهمتر اینکه با این ابزار به صورت همزمان می‌توانید دامین اتوریتی را برای 20 سایت مختلف بررسی کنید.

همانطور که از نامش پیداست این ابزار اتوریتی دامنه را بررسی می‌کند و نمره ای از صفر تا صد در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این، ابزار مورد نظر کاربرد آسانی دارد و تنها کاری که شما باید انجام دهید وارد کردن آدرس سایت‌هایی است که قصد بررسی اتوریتی آن را دارید. در عرض چند ثانیه، این ابزار نتایج را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

پیج آتوریتی معیاری است که قدرت یک دامنه، یک صفحه و زیر دامنه ها در موتورهای جستجو را مشخص می کند.

پیج آتوریتی و دامین آتوریتی از عدد ۱۰۰ مشخص می شود. (مانند ۲۳٫۴۵) مسلماً هر چه عدد به ۱۰۰ نزدیک تر باشد، نشان دهنده قدرت بیشتر دامنه و صفحه در موتورهای جستجو است. برای افرادی که به پیج رنک عادت کرده اند، شاید بتوان گفت که با تقسیم عدد پیج آتوریتی و دامین آتوریتی بر ۱۰ بتوان معادل پیج رنک آن را بدست آورد. (مثلاً پیج آتوریتی ۲۳٫۴۵ شاید معادل پیج رنک ۲ گوگل باشد)

 

سایت اصلی بدست آوردن عدد پیج آتوریتی و دامین آتوریتی

https://moz.com/researchtools/ose/links

 

PA همان Page Authority یا پیج آتوریتی است و DA نیز همان Domain Authority یا دومین آتوريتی است.

بک لینک و یا در زبان اصلی خود Backlink به معنای پیوندهای پشتوانه است. به عبارت ساده تر بک لینک عبارت است از لینک سایت شما در سایر سایت ها و وبلاگها. شما احتمالا روزانه چندین بار از گوگل (پربازدیدترین محبوب ترین و قوی ترین موتور جستجوی جهان) بازدید کرده اید و توسط آن به دنبال سایت مورد نظر خود گشته اید. آیا تاکنون به این فکر کرده اید که وقتی در کادر جستجوی گوگل مثلا “فروشگاه اینترنتی” را جستجو می کنید ، گوگل نتایج را بر چه اساس دسته بندی و مرتب می کند؟ بر چه اساس یکی رتبه اول و دیگری رتبه دهم در نتایج جستجو دارد؟ گوگل سایت ها را بر اساس اعتبار آنها در دنیای وب مرتب می کند و مهمترین راه برای اینکه گوگل بداند کدام سایت دارای اعتبار و اهمیت بیشتری نسبت به سایرین هست نگاه به عواملی از جمله تعداد بک لینک های سایت ها می کند.

بک لینک لینک هایی شناخته میشود که هر صفحه در وب به وب سایت و یا یک صفحه ی مخصوص فرستاده شود. بک لینک میتواند از یک وب سایت باشد .. بک لینک به شما کمک میکند که اطلاعات خود را در دیگر سایت ها بررسی و ارزیابی کنید. برای افزایش ورودی و پیچ رنک گوگل سایت تان باید بک لینک تهیه نمایید تا گوگل به سایت شما اهمیت داده و در موتورهای جستجو سایت شما محبوب شود. اگر نیاز دارید کلمه های خاص سایت شما در گوگل بیشتر دیده شود هم اکنون با خرید بک لینک در صدر نتایج جستجوی گوگل باشید

برای درک بهتر بک لینک نیاز به معرفی انوع لینک های موجود در سایت میباشد به طور کلی لینک ها در هر وب سایت به ۲ دسته تقسیم میشوند:

۱) لینک های Follow : این دسته از لینک ها بسیار مفید میباشند و همین لینک های منجر به ایجاد بک لینک میشوند. در این نوع لینک ها به اسپایدر دستور داده میشود که ادرس را دنبال کند. مورد استفاده ی این نوع لینک ها اشاره به صفجات داخلی در خود وب سایت مباشد و یا تبادل لینک. اگر سایتی با سایت دیگری تبادل لینک کند به طور معمول باید بدین گونه باشد که لینک های درج شده Follow باشد این فانون نمیباشد بلکه یک قرار داد نانوشته در تبادل لینک میباشد.

۲) لینک های Nofollow : در مقابل لینک های Follow این دسته از لینک ها قرار دارند. بدست اوردن بک لینک از این نوع لینک ها غیرممکن میباشد زیرا دستور صادر شده از طرف این نوع لینک ها به موتورهای جستوجو به صورت زیر میباشد که نباید ادرس ذکر شده را دنبال کرد و این ادرس فقط برای ذکر منبع و موارد این چنینی میباشد.

در بیانی ساده پیج رنک (PageRank) سیستمی است که با الگروتیم های پیچیده میزان نفوذ و قدرت یک صفحه وب را بر اساس معیارهایی که عمدتا بر میزان لینک های ورودی تکیه دارد، محاسبه می کند و امتیازی برای آن صفحه در نظر می گیرد (این امتیاز در موتور جستجوی گوگل بین ۰ تا ۱۰ است)، هر چند این سیستم ابتدا توسط گوگل پایه گذاری و به کار گرفته شد، اما امروزه بیشتر موتورهای جستجوی معروف کم و بیش از آن پشتیبانی می کنند.

محاسبه پیج رنک بر اساس ارزش لینک های ورودی از سایت یا وبلاگ مبداء انجام می شود، به فرض اگر صد صفحه با پیج رنک ۰ شما را لینک کنند، شاید ارزش آن معادل دریافت یک لینک از یک صفحه با پیج رنک ۲ باشد، لذا میزان صفحاتی که لینک می دهند چندان مهم نیست (هر چند هرچه قدر این مقدار بیشتر باشد در نهایت بهتر است)، بلکه پیج رنک فعلی آنها است که باعث افزایش رتبه شما می شود، به یاد داشته باشیم، صفحاتی که به تعداد زیادی لینک خروجی می دهند، به همان نسبت ارزش لینک هایشان کاهش می یابد، به فرض اگر سایتی پیج رنک ۶ داشته باشد اما به تعداد زیادی صفحه دیگر لینک خروجی دهد، ارزش آن برابر با سایت مشابه نیست که مثلا تنها به چند لینک بسنده کرده است (ارزش لینک های سایت اخیر خیلی بیشتر است).

 

پیج آتوریتی یا به اختصار PA، امتیازیست که توسط سایت Moz یه یک صفحه داده می شود و با استفاده از این امتیاز می توان به پیش بینی رتبه آن در صفحه نتایج جستجو یا همان SERP پرداخت. رنج پیج اتوریتی بین 1 الی 100 است و هرچه این عدد بزرگتر باشد، احتمال اینکه آن صفحه در نتایج جستجو رتبه بالاتری کسب کند بیشتر است.

Page Authority بر مبنای اطلاعات جمع اوری شده از Mozscape، ربات پایشگر Moz و سایر پارامترها مانند MozRank، MozTrust و دیگر فاکتورها به دست می آید. همانند دامین آتوریتی، برای محاسبه این عدد، از یک مدل هوش مصنوعی که رتبه صفحه را در رقابت با رقبا میسنجد، استفاده می شود و بر اساس فرمول های پیچیده ای پیج آتوریتی به دست می آید.

پیج اتوریتی بر مبنای یک فرمول لگاریتمیست و رنج ان از یک تا 100 می باشد. بنابراین ارتقا این عدد از 20 به 30 آسانتر از افزایش آن از 80 به 90 است. سایت Moz همواره این عدد را به روز رسانی می کند و به همین دلیل ممکن است این عدد برای صفحه شما همواره در حال نوسان باشد.

به این خاطر که Page Authority یک معیار سنجش نسبیست همواره به سایر رقبای شما هم بستگی دارد. بنابراین افزایش و کاهش این عدد به صورت مستقیم صرفا با فعالیت های شما نمی تواند رابطه مستقیم داشته باشد. اما از آنجا که معیاری عددی برای یک صفحه مشخص می کند و خروجی آن به صورت کیفی (مانند خوب یا بد) نیست، بنابراین می تان از آن برای مقایسه سایت ها با یکدیگر استفاده کرد.

پیج آتوریتی بیانگر امتیاز یک صفحه در کنار رقبایش است، در حالی که دامین آتوریتی بیانگر قدرت کل دامنه در برابر سایت های رقیب می باشد. با این حال این دو مقدار از یک روش تقریبا یکسان به دست می آیند.

پیج اتوریتی در بسیاری از پلتفرم ها و ابزارهای موجود در اینترنت قابل رویت است. در اکوسیستم Moz نیز می توانید با استفاده از صفحه Open Site Explorer، افزونه کروم MozBar و یا در بخش SERP ابزار Keyword Explorer، آن را مشاهده کنید.

پیج اتوریتی بر اساس همان سیستم محاسبه دامین آتوریتی به دست می آید و جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه تعریف دامین آتوریتی مراجعه کنید. اما در حالت کلی، این عدد بر اساس اطلاعات جمع آوری شده بر اساس Mozscape و سایر پارامترهایی مانند بک لینک ها به دست می آید. ذکر این نکته ضروریست که در محاسبه این عدد از پارامترهایی مانند کلمات کلیدی و بهینه سازی محتوا استفاده نمی شود.

همانند دامین آتوریتی، این فاکتور به عوامل زیادی وابسته است و صرفا با تغییر یک یا چند پارامتر نمی توان به افزایش آن به صورت مستقیم پرداخت. این عدد برایندی از حدود 40 پارامتر می باشد و رتبه سایر سایت ها نیز بر آن موثر است. بنابراین به صورت مستقیم نمی توان بر این پارامتر تاثیر گذاشت.

بهترین راه برای تلاش در جهت افزایش پیج آتوریتی، افزایش تعداد بک لینک های با کیفیت سایت می باشد. با استفاده از انتشار محتوای جذاب برای کاربر برای ترغیب آنها به اشتراک گذاری و همینطور انتشار رپورتاژ آگهی که در سایت رادزاد نیز امکان پذیر است، می توان به ارتقا این مهم دست یافت.

Page Authority به فاکتورهای زیادی وابسته است و تغییر هر یک از آنها موجب نوسان در مقدار این عدد می گردد. توضیحات بیشتر در این زمینه را میتوانید در اینجا بخوانید.

 

پیج اتوریتی (Page Authority) و دامین اتوریتی (Domain Authority) که به اختصار آن‌ها را با PA و DA نیز نمایش می‌دهند، پارامترهایی هستند که روز به روز به اهمیت آن‌ها افزوده می‌شود و در حال حاضر به عنوان یکی از مهم‌ترین پارامترها در بررسی وضعیت سئوی وب سایت‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم به آشنایی با این دو پارامتر پرداخته و روش افزایش اتوریتی سایت را به شما آموزش دهیم.

با غیرفعال شدن امکان مشاهدۀ پیج رنک گوگل، کاربران به دنبال معیار دیگری برای سنجش میزان قدرت و اعتبار وب سایت خود بودند. شرکت Moz.com که سایتی معتبر و شناخته‌شده در زمینۀ سئو و بهینه سازی سایت است، دو فاکتور به نام‌های پیج اتوریتی (Page Authority) و دامین اتوریتی (Domain Authority) معرفی کرد که به ترتیب بیانگر قدرت صفحه و قدرت دامنۀ هر وب سایت هستند. این دو پارامتر می‌توانند عددی بین ۱ تا ۱۰۰ داشته باشند و هرچه این عدد به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، در دامین اتوریتی نشان‌دهندۀ قدرت بالاتر دامنه و در پیج اتوریتی نشان‌دهندۀ قدرت بالاتر آن صفحه از وب سایت است.

اما ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که پیج اتوریتی و دامین اتوریتی به چه معنا هستند؟

همانطور که اشاره شد، وب سایت Moz با استفاده از الگوریتم‌های خود، تمامی وب سایت‌های جهان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و بر اساس پارامترهایی که در الگوریتم خود تعریف کرده است، به هر صفحه از وب سایت‌ها عددی بین ۱ تا ۱۰۰ را اختصاص می‌دهد. احتمالا حدس زده‌اید که Page Authority بیانگر قدرت هر صفحه از وب سایت است و طبیعتا پیج اتوریتی صفحات مختلف یک وب سایت باهم متفاوت هستند.

معمولا در میان صفحات مختلف یک سایت، صفحه اصلی دارای بالاترین پیج اتوریتی (PA) است. البته ممکن است در وب سایتی این‌گونه نباشد و صفحه‌ای دیگر، پیج اتوریتی بالاتری نسبت به صفحه اصلی داشته باشد. به‌طورکلی هرچه عدد PA در صفحات مختلف سایت به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، بیانگر قدرت بالاتر آن صفحه از وب سایت است.

بر خلاف پیج اتوریتی که مقدار آن برای هر صفحه از وب سایت متفاوت است، مقدار دامین اتوریتی برای تمامی صفحات سایت ثابت است. در واقع دامین اتوریتی (DA) بیانگر قدرت دامنۀ وب سایت شما است و هرچه مقدار Domain Authority به عدد ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد، مجموعۀ وب سایت شما قدرت بالاتری دارد.

بد نیست بدانید تنها تعداد کمی از وب سایت‌های جهان هستند که دامین اتوریتی آن‌ها به عدد ۱۰۰ رسیده است. وب سایت‌هایی مانند گوگل، فیس‌بوک، توییتر، ویکی‌پدیا و… از نمونه وب سایت‌هایی هستند که دامین اتوریتی (DA) آن‌ها عدد ۱۰۰ را نمایش می‌دهد؛ بنابراین توقعی که ما از دامین اتوریتی یک سایت عادی داریم عددی بین ۲۰ تا ۴۰ است. در ادامۀ این مقاله در مورد تحلیل مقادیر دامین اتوریتی و پیج اتوریتی توضیح خواهم داد.

از آنجایی که دو پارامتر PA و DA توسط وب سایت Moz.com ارائه شده است، طبیعی است که محاسبۀ این دو پارامتر نیز توسط این وب سایت انجام می‌شود. البته وب سایت‌های بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند مقدار دامین اتوریتی و پیج اتوریتی وب سایت‌ها را با استفاده از API وب سایت Moz.com نمایش دهند. تفاوتی ندارد که برای نمایش دامین اتوریتی و پیج اتوریتی وب سایتتان از چه سایتی استفاده می‌کنید؛ زیرا در نهایت مقدار PA و DA یکسانی را مشاهده خواهید کرد.

برای بررسی دامین اتوریتی و پیج اتوریتی وب سایتتان کافیست در گوگل یکی از عبارت‌های DA Checker یا PA Checker و یا Authority Checker را جستجو کنید تا با انبوهی از وب سایت‌ها مواجه شوید که امکان مشاهدۀ اتوریتی سایت را برایتان فراهم می‌کنند. لینک تعدادی از این وب سایت‌ها را در ادامه مشاهده می‌کنید:

https://moz.com/researchtools/osehttps://www.seoreviewtools.com/website-authority-checkerhttp://www.checkmoz.com

علاوه بر این وب سایت‌ها، شما می‌توانید تولبار مخصوص وب سایت Moz.com را نصب کنید تا با ورود به وب سایت‌های مختلف بتوانید در همان لحظه، اطلاعاتی از آن وب سایت مانند دامین اتوریتی، پیج اتوریتی، تعداد بک لینک‌ها، تعداد لینک‌های خروجی و… را مشاهده کنید. کافیست به آدرس زیر رفته و تولبار را نصب کنید:

https://moz.com/products/pro/seo-toolbar

 

احتمالا پس از مشاهدۀ DA و PA وب سایتتان به دنبال تحلیل این اعداد و مقایسۀ آن با وب سایت‌های دیگر هستید تا بتوانید درک بهتری از وضعیت وب سایت خودتان داشته باشید. در ادامه می‌توانید مشاهده کنید که وب سایت‌های مختلف معمولا چه اعدادی را به‌عنوان DA و PA دریافت می‌کنند:

معمولا وب سایت‌هایی که به‌تازگی راه‌اندازی شده و یا فعالیت جدی ندارد در این محدوده قرار می‌گیرند. اگر وب سایتتان را به‌تازگی راه‌اندازی کرده‌اید و یا هنوز کار بر روی سئوی سایتتان را آغاز نکرده‌اید، احتمالا دامین اتوریتی وب سایت شما در این محدوده قرار دارد. البته جای نگرانی نیست و شما می‌توانید با مطالعۀ کامل کتاب عملیات سئو و به‌کارگیری نکات آموزش داده شده، وضعیت سئوی وب سایتتان را بهبود دهید.

این عدد همچنان بیانگر یک وب سایت کاملا معمولی است که در میان انجام کارهای روتین، نیم‌نگاهی نیز به فرایند سئو و لینک سازی دارد. این نوع وب سایت‌ها جای رشد بسیاری دارند و درصورتی‌که فعالیت بهتری ازنظر سئو داشته باشند، قطعا به نتایج بهتری دست خواهند یافت.

وب سایت‌های نسبتا خوب در این محدوده قرار دارند. رسیدن به این اعداد نشان‌دهندۀ فاصله گرفتن از وب سایت‌های معمولی و حرکت به‌سوی جایگاهی خاص میان وب سایت‌های بزرگ است. اگر وب سایتتان در این محدوده قرار دارد یعنی می‌دانید که در حال انجام چه‌کاری هستید. همین روند را ادامه دهید و منتظر نتایج شگفت‌انگیز آن باشید.

وب سایت‌هایی که در این محدوده قرار دارند وب سایت‌های خوبی هستند که احتمالا مخاطبان زیادی نیز دارند. اگر سایتتان در این محدوده قرار دارد، احتمالا شما مدیر یک کسب‌وکار اینترنتی در حال رشد هستید. اینکه توانسته‌اید به این اعداد دست پیدا کنید قابل تقدیر است اما هنوز جای پیشرفت بسیاری برای شما وجود دارد.

وب سایت‌های بسیار خوب و شناخته شده که احتمالا مربوط به کسب‌وکارهای اینترنتی موفق هستند در این محدوده قرار دارند. این وب سایت‌ها معمولا درآمد بسیار زیادی کسب می‌کنند و به همین دلیل یک تیم شامل افراد متخصص در زمینۀ سئو و بهینه سازی سایت جهت رسیدگی به امور سئو استخدام کرده‌اند. ایده‌آل‌ترین حالت برای اکثر کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران، رسیدن به این سطح از موفقیت است.

کمتر وب سایتی در ایران وجود دارد که به این اعداد دست یافته باشد. وب سایت‌هایی که در این محدوده قرار دارند معمولا توسط درصد بسیار زیادی از افراد جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرند و وب سایت‌هایی کاملا شناخته شده و مشهور هستند.

معمولا علاوه بر وب سایت شرکت‌های مطرح و بزرگ مانند گوگل، مایکروسافت، اپل، ویکی‌پدیا و یاهو، وب‌ سایت دانشگاه‌های معتبر جهان مانند دانشگاه UCLA، کمبریج، هاروارد و… نیز در این محدوده قرار دارند. رسیدن به این اعداد، رؤیایی دشوار و دست نیافتنی برای درصد زیادی از وب سایت‌های جهان است.

پس از آشنایی با مفهوم پیج اتوریتی و دامین اتوریتی، با روش مشاهدۀ اتوریتی سایت آشنا شدیم و سپس دیدیم که مقدار عددی اتوریتی وب سایت‌ها چه اطلاعاتی در مورد آن وب سایت به ما می‌دهند. احتمالا مهم‌ترین سوالی که در حال حاضر در ذهنتان وجود دارد این است که برای بالا بردن دامین اتوریتی و پیج اتوریتی وب سایتمان چه اقداماتی انجام دهیم؟ وب سایت‌های دیگر از چه روشی برای افزایش پیج اتوریتی خود استفاده می‌کنند؟ و سوالات دیگری که در ادامه به طور کامل به آن‌ها پاسخ خواهم داد.

احتمالا می‌دانید که الگوریتم و روش محاسبۀ پیج اتوریتی و دامین اتوریتی وب سایت‌ها کاملا مخفی است و نمی‌توان به طور قطع گفت که این دو پارامتر چگونه محاسبه می‌شوند اما خوشبختانه با آزمون و خطاهایی که توسط بسیاری از متخصصان سئو در سراسر دنیا انجام شده است، می‌توان نتیجه گرفت که لینک سازی بیشترین تاثیر را در افزایش پیج اتوریتی و دامین اتوریتی سایت دارد.

هنگامی که شما برای یکی از صفحات وب سایتتان لینک سازی می‌کنید، در واقع در حال افزایش پیج اتوریتی آن صفحه و دامین اتوریتی وب سایتتان هستید. به بیان دیگر، لینک‌های ورودی به یک صفحه از وب سایتتان بر روی پیج اتوریتی آن صفحه و اتوریتی دامنه وب سایتتان تاثیر مثبت دارد. (البته لازم است داخل پرانتز اشاره کنم که لینک سازی تنها برای یکی از صفحات وب سایتتان از نظر سئو کار درستی نیست و بهتر است این کار را انجام ندهید زیرا ممکن است با جریمه یا پنالتی گوگل مواجه شوید و موقعیت فعلی وب سایتتان را نیز از دست بدهید).

این مقاله بخشی از کتاب «عملیات سئو» نوشتۀ احمد اردیبهشت است. برای تهیۀ کتاب کامل لطفا بر روی عکس زیر کلیک کنید:

اعتبار دامنه یا دامین اتوریتی (Domain Authority) یا به اختصار DA و اعتبار صفحه یا پیج اتوریتی (Page Authority) یا به اختصار PA، یک امتیاز رتبه بندی در موتور جستجو هستند که توسط شرکت Moz ارائه شده و پیش بینی می کنند که یک وبسایت یا صفحه در صفحه نتایج موتورهای جستجو چگونه رتبه بندی خواهد شد. نتیجه این پیش بینی امتیازی بین صفر تا ۱۰۰ خواهد بود و هر اندازه که این عدد بالاتر باشد، به معنی شایستگی بیشتر دامنه یا صفحه در کسب رتبه بالاتر است. از اعتبار دامنه و صفحه میتوان برای مقایسه وبسایت ها و یا پیگیری توانایی رتبه یک وبسایت در طول زمان استفاده کرد. با استفاده از ابزارهای سئو موجود در وب می توان اعتبار دامنه و صفحه یک وبسایت را بدست آورد.

 

 

اعتبار دامنه و اعتبار صفحه چگونه امتیازدهی می شود؟ با استفاده از یک مقیاس الگوریتمی، اعتبار دامنه و صفحه عددی بین ۰ تا ۱۰۰ را دریافت می کنند. بنابراین ارتقا اعتبار از ۲۰ به ۳۰ بسیار راحت تر از ۷۰ به ۸۰ است.

 

تفاوت اعتبار دامنه با اعتبار صفحه دامین اتوریتی با ارزیابی چندین فاکتور مانند تعداد دامنه های لینک دهنده و تعداد کل لینک ها، امتیاز DA را محاسبه می کند، درحالی که اعتبار صفحه، توانایی هر صفحه را به تنهایی اندازه گیری می کند. اعتبار صفحه به همان شیوه اعتبار دامنه عمل می کند اما محاسبات برای صفحات جداگانه انجام می شوند. اعتبار صفحه بر اساس داده های ایندکس Mozscape که شامل شمارنده لینک، MozRank ، امتیاز MozTrust و تعدادی دیگر از فاکتورها می شود (بیش از ۴۰ فاکتور)، محاسبه می شود. نکته مهم این است که این شاخص توجه ای به المان های کدهای صفحه مانند کلمات کلیدی استفاده شده یا بهینه سازی محتوا ندارد!

 

 

اعتبار دامنه و اعتبار صفحه خوب چه ویژگی هایی دارد؟ می توان گفت وبسایت هایی که تعداد زیادی بک لینک باکیفیت دارند مانند ویکیپدیا و گوگل، بیشترین امتیاز اعتبار دامنه و صفحه را کسب کرده اند و کسب و کارهای کوچک و سایت هایی که تعداد کمتری بک لینک دارند امتیاز DA و PA کمتری دریافت می کنند. وبسایت هایی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده اند همیشه امتیاز DA و PA را با عدد یک آغاز می کنند. بدلیل اینکه اعتبار دامنه و صفحه، میزان شایستگی رتبه را تخمین میزنند، نباید تنها هدف شما داشتن دامین اتوریتی و پیج اتوریتی بسیار بالا باشد. شما باید رقبای خود را در صفحات نتایج موتور جستجو شناسایی کرده و بررسی کنید که امتیاز DA و PA آن ها چقدر است، سپس تلاش کنید که به عدد بالاتری از آن ها دست پیدا کنید. هنگام تحقیق در نتایج جستجو، برای تعیین اینکه کدام سایت مهمترین یا قویترین بک لینک ها را نسبت به دیگر سایت ها دارد، از دامین اتوریتی و پیج اتوریتی بعنوان یک معیار مقایسه ای استفاده کنید نه یک امتیاز واقعی و دقیق، زیرا این دو، ابزارهای مقایسه ای هستند و لزوما اعتبار دامنه و صفحه «خوب» یا «بد» وجود ندارد.

 

 

 

 

 

تعاریف فنی اعتبار دامنه و اعتبار صفحه اعتبار دامنه و اعتبار صفحه بر داده هایی که از لینک هایی که جستجوگر وب ما ایندکس میکند و از ده ها فاکتور که برای محاسباتش استفاده می کند، متکی است. در واقع این سیستم محاسباتی از یک سیستم خودکار یادگیری استفاده می کند تا بهترین الگوریتم را برای تخمین وضعیت داده های لینک با توجه به رتبه بندی هزاران نتیجه جستجو واقعی به کار گیرد. از آنجا که دومین اتوریتی و پیج اتوریتی بر اساس سیستم خودکار یادگیری تعیین می شوند، امتیاز وبسایت ها گاهی اوقات بیشتر یا کمتر یا متفاوت از اندازه واقعیشان نشان داده می شوند. به طور مثال اگر فیسبوک یک میلیارد لینک جدید بدست بیاورد، اعتبار دامنه و اعتبار صفحه هر سایت، از فیسبوک کمتر خواهد شد. به همین دلیل در ذهن داشته باشید که اعتبار دامنه و صفحه را به عنوان یک پارامتر نسبی برای مقایسه با دیگر سایت ها در نظر بگیرید، مانند تاثیرات سئو داخلی که یک پارامتر مطلق است.

 

 

چگونه می توان دامین اتوریتی و پیج اتوریتی را افزایش داد؟ تاثیر گذاری مستقیم بر روی اعتبار دامنه و صفحه مشکل است. امتیاز نهایی از ترکیب معیارها و داده هایی بدست می آید که هرکدام بر این امتیاز اثر مستقیم دارد. این معیارها، میزان رقابتی بودن یک سایت برای حضور در نتایج جستجوی گوگل را تخمین می زنند. گوگل از فاکتورهای متنوعی برای انجام رتبه بندی استفاده می کند، به همین دلیل معیاری که قصد محاسبه الگوریتم های گوگل را دارد، باید به همان شکل تمام فاکتورها را در نظر بگیرد. پیشنهاد ما به شما این است که برای تاثیرگذاری مثبت روی اعتبار دامنه و صفحه باید فعالیت های بهینه سازی خود را بهبود ببخشید. به ویژه باید روی لینک سازی طبیعی با کسب لینک های بیشتر از دیگر صفحات معتبر تمرکز کنید.

 

 

 

 

 

چرا اعتبار من تغییر کرده است؟ به دلیل این که تعیین امتیاز اعتبار دامنه و صفحه به فاکتورهای گوناگونی بستگی دارد، مشخص کردن دلیل اصلی تغییرات چالش بزرگی به حساب می آید. اگر دامین اتوریتی و پیج اتوریتی شما افزایش و یا کاهشی داشته، این نوسانات می توانند دلایل گوناگونی مانند موارد زیر داشته باشد : • رشد لینک های داخلی شما هنوز در ایندکس گوگل ثبت نشده است. • سایت هایی که اعتبار دامنه و صفحه بسیار بالایی دارند رشد لینکی بسیار بالایی داشته اند به همین خاطر مقیاس ها تغییر کرده اند. • شما از منابعی لینک دریافت کرده اید که در رتبه بندی موتور جستجو گوگل جایی ندارند . • عمل خزش و افزودن به ایندکس، نسبت به خزش های قبلی کاهش داشته است. • امتیاز اعتبار دامنه و صفحه شما کمتر از حدی است که در دامنه امتیازی قرار بگیرد و تحت تاثیر نوسانات بوده است. کلید شناخت نوسانات اعتبار دامنه و اعتبار صفحه این است که این دو شاخص قطعی نیستند و به فاکتور های مثبت و منفی زیادی وابسته هستند، حتی اگر یک وبسایت سئوی خوبی داشته باشد، ممکن است همیشه روی اعتبارش تاثیر نگذارد. با مثال زیر نحوه محاسبه این رتبه بندی را بهتر درک خواهید کرد: اگر کشور سنگاپور بهترین کیفیت هوا را در سال ۲۰۱۶ داشته و حتی در سال ۲۰۱۷ این وضعیت بهتر شده، آیا تضمینی وجود دارد که این کشور در سال ۲۰۱۸ بهترین کیفیت هوا را داشته باشد؟ اگر دانمارک و یا حتی زلاندنو (که در سال ۲۰۱۵ از رتبه بندی خارج شد) وضعیت کیفیت هوا را بهبود دهند، وارد سیستم رتبه بندی خواهند شد؟ اگر کشورهایی که در رتبه ۲ تا ۱۰ هستند کیفیت هوای خود را بهبود ببخشند، باعث می شود رتبه سنگاپور به ۱۱ کاهش پیدا کند، حتی اگر از لحاظ فنی خود را بهبود بخشیده باشد. بخاطر اینکه فاکتور های دیگری نیز در این رتبه بندی نقش دارند، رتبه سنگاپور به رغم هر گونه تغییر (یا بی اثر ماندن) در این فاکتورها، می تواند تغییر کند. سبک عملکرد اعتبار دامنه و اعتبار صفحه مشابه است. از آنجایی که هر دو تا ۱۰۰ امتیاز را در نظر میگیرند، بعد از هر به روزرسانی محاسبات جدید، ممکن است اعتبار یک صفحه یا یک دامنه کم شود حتی اگر آن صفحه یا دامنه کیفیت و کمیت لینک های خود را بهبود داده باشد.

 

 

 

 

وب سایت سئو فعالیت رسمی خود را از سال 1390 بعنوان اولین مرکز تخصصی بهینه سازی وب سایت در ایران آغاز نمود و از همان ابتدا تا به امروز در کنار ارائه خدمات متنوع در زمینه سئو و ارائه آموزش های رایگان، مفتخر به همکاری با بسیاری از شرکت ها، کارخانجات و وبمستران ایرانی گردیده است.

چشم انداز وب سایت سئو، رساندن وب سایت های با کیفیت به جایگاه اصلی و درخور تلاش آن ها می باشد، تا کابران بتوانند بهترین تجربه را از جستجو خود داشته باشند و در این راه با تمام توان و تلاش در حال حرکت می باشیم.

 

 

Page Authority و Domain Authority یک فاکتور غیر رسمی سئو است که نقش بسیار مهمی دارد.با توجه به اینکه گوگل بروز رسانی page rank ها را متوقف کرده است و اگر هم مجددا پیج رنک ها را به روز کند، با فاصله های زمانی خیلی زیادی این کار انجام می شود، این دو فاکتور نقش مهمی دارند.Page Authority و Domain Authority به ترتیب به معنی اعتبار صفحه و اعتبار دامنه، توسط شرکت موز، ارائه می شوند که از طریق سایت moonsy یا opensiteexplorer.org می توانید، مقدار page و domain authority سایت خود را بررسی کنید.

معمولا domain authority از page authority کمتر است.domain authority، مربوط به اعتبار کل دامنه است.اما page authority فقط اعتبار یک صفحه (URL) را نشان می دهد.این مشخصه، همانند پیج رنک گوگل، برای صفحه نخست یک سایت، دارای مقدار بیشتری است و عددی بین صفر تا صد است که هر چه بالاتر باشد بهتر است و نشان از اعتبار و قدرت بیشتر در موتور های جستجو از جمله گوگل است.ارتقای این عدد به صورت تصاعدی سخت می شود.برای مثال، رسیدن از صفر به ۲۰ بسیار آسان تر از رسیدن از ۲۰ به ۴۰ است و همینطور تا صد ادامه دارد.domain authority توسط مجموع page authority صفحات سایت، محاسبه می شود.

 

 

این مقدار، بیشتر بر پایه تعداد و کیفیت لینک های ورودی به سایت ها(مشابه پیج رنک گوگل) محاسبه می شود و عمر دامنه یا صفحه، میزان signal هایی که از شبکه های اجتماعی دریافت کرده است و چند فاکتور دیگر، که کسی از نحوه محاسبه دقیق آن باخبر نیست، محاسبه می شود.اما سعی کرده اند، عددی ارائه دهند، که با الگوریتم های گوگل و سایر موتور های جستجو(تا جایی که بتوانند الگوریتم ها را حدس بزنند)، نزدیکی بیشتری داشته باشد.

 

 

عدد بالای ۷۰ بسیار بالا و ایده آل است! کمتر سایتی در ایران چنین است!

عدد ۶۰ و بالاتر بسیار بسیار عدد مناسبی است.

 

عدد ۵۰ و بالاتر نشان از قدرتمند بودن یک سایت یا صفحه است.

عدد ۴۰ تا ۵۰ عدد مناسبی است و بسیاری از سایت های معتبر بین ۴۰ تا ۵۰ هستند.

عدد ۳۰ عدد پایینی نیست ولی آنچنان هم، نشان از قوی بودن سایت نیست.

عدد ۲۰ برای سایت های تازه تاسیس، ممکن است عدد مناسبی باشد و کمتر از آن،عدد پایینی است.

 

 

– تمام اعداد بالا، برای صفحه نخست فاکتور page authority تخمین زده شده است.طبیعتا، domain authority عدد کمتری(با اختلاف حدود ۱۰ تایی) می شود.

– صفحات داخلی و پست های جدید ، در بسیاری از مواقع، page authority برابر با یک یا صفر دارند و این نشان از ضعیف بودن آن صفحات نیست.

-این دو فاکتور، درباره صفحات یا دامنه هایی که حاصل از ریدایرکت هستند(یعنی آدرس صفحه یا دامنه عوض شده است)، معمولا دارای خطاست و اعتبار آدرس قبلی، به آدرس جدید منتقل نمی شود.لذا ممکن است، یک سایت قدرتمند را ببینید که domain authority از page authority پایینی دارد.

– ممکن است صفحه نخست وب سایتی دارای page authority بین ۳۰ تا ۵۰ باشد، اما سایتی بسیار ضعیف و حتی اسپم باشد (مانند سایت های پیج رنک دار ضعیف).البته من شخصا، سایت های ضعیف را با page authority بالای ۵۰ ندیدم.در کل این دو مشخصه، چیزی نیستند که بخواهید حساب کاملی روی آنها باز کنید.تمام فاکتور های سئو، حتی فاکتور های رسمی مثل پیج رنک که توسط خود گوگل، ارائه می شود، قابل تکیه نیستند.همه فاکتور های سئو همیشه در کنار هم، می توانند مفید باشند، نه به صورت تکی.

حتما کامنت بذارید و برای اطلاع و دریافت آموزش های توی گوشیتون، اینستاگرامو تلگرام من رو دنبال کنید و یا از کانال یوتیوب، تماشا یا آپارات استفاده کنید.برای دریافت مشاوره(غیر رایگان) با تلگرام من که در کانال هست در تماس باشید.

با این ابزار اعتبار دامنه یکی از وبلاگ هام با آدرس http://bodybuilding.blogfa.com/ به ۷۹ بعد از ۸ یا ۹ سال دقیق یادم نیست. جالبه برام اعتبار خیلی بالایی داره 🙂

چیزی که فهمیدم اینه پیج آتوریتی زیردامنه رو به ازای همون دامنه اصلی محاسبه میکنه

با سلام سوالی که برای من پیش اومده اینه: چرا سایت شما دارای page authority پایین ۲۲ هستش؟!! نه سایتتون تازه تاسیس شده و نه فکر کنم فاکتور خاصی باشه که شما ندونید و رعایت نکرده باشید…لینک ورودی ندارید؟ سایت من تازه ۴۶ روزه که تاسیس شده.الان page authorityش یک هستش!…واقعا انقدر page authorityم پایینه یا چون تازه تاسیس هستم نتونسته درست تشخیص بده؟…به نظرتون بعد از چند مدت چک کنم که page authorityم رو نشون بده؟ ممنون میشم راهنمایی کنید. با تشکر

همونطور که در نکته ها عرض کردم، دامنه های ریدایرکت شده، دارای خطاست و اعتبار دامنه قبلی به جدید (صرفا در نمایش عدد صحیح) منتقل نمیشه.page authority دامنه قبلی ما ۴۸ هست. ممکنه یکسال هم صبر کنید، تغییر نکنه.اگر هیچ کس شما رو لینک نکنه و در شبکه های اجتماعی، سایت شما به اشتراک گذاشته نشه، انتظار نداشته باشید، این مقدار صرف زمان، بالا بره.

تشکر بابت توضیحاتتون درسته..هنوز سایت خاصی ما رو لینک نکرده ولی همین الان هم تو شبکه های اجتماعی فعالیت دارم.همه مطالبم رو تو گوگل پلاس و فیسبوک و توئیتر و لینکدین گذاشتم!و لینک دادم به مطلب اصلی تو سایت(فکر کنم گوگل پلاس و فیسبوک خودشون بک لینک حساب میشن) با این حساب هنوز page authority سایت ۱ هستش!(البته قاعدتا اون صفحه هام تازه تاسیس هستن) میخواستم بدونم به خاطر تازه تاسیس بودن سایت نیست یعنی؟ به نظرتون چه کاری می تونم انجام بدم؟(تو مطالب قبلتون گفتین تبادل لینک نکنید.از سایت هایی که بک لینک میدن لینک نگیرید و بلک لینک نخرید و…)…چه کار خاصی(غیر از تولید محتوایی که باعث بشه سایت های دیگه لینکم کنن)برای بالا رفتن پیج رنک میشه انجام داد؟ یک سوال دیگه که داشتم:(مربوط به این صفحه نیست) می خواستم بدونم مطالبی که کپی می کنم از سایت های دیگه.اگه لینک منبع رو بذارم چه فرقی می کنه؟(من همیشه به دلیل اخلاقی نبودن کپی مطالب,منبع رو لینک می کنم.میخواستم بدونم از نظر گوگل چه تفاوتی می کنه) با تشکر

شبکه های اجتماعی به تنهایی کاری از پیش نمی برن.فقط توی ایندکس شدن صفحات کمک می کنن.بک لینک مهمترین عامل افزایش این عدد و مهمترین موضوع در سئو سایت هست.هیچ فاکتور تاثیر گذاری در سئو، به تنهایی فایده نداره.باید همه چیز در کنار هم باشه. تازه تاسیس بودن سایت یکی از دلایلشه.نه همش.اتفاقا سایت تازه تاسیس نباید اعتباری داشته باشه.این معنیش غلط تشخیص دادن نیست. بله تو مطالب قبلی گفتیم تبادل لینک نکنید.قوانین گوگل رو گفتیم.اما به هیچ وجه نگفتیم Link Building نکنید.هیچ سایتی بدون Link Building ، سئوی موفقی نخواهد داشت.ایده آلش اینه که بقیه خود به خود با محتوای شما، لینکتون کنند.ولی واقعیت اینه که، کسی صرف محتوای حتی خوب، لینکتون نمیکنه به اون مقداری که انتظار دارید.توجه کنید، مطالب و صفحات داخلی، در اکثر اوقات، مقدار page authority اونها یک باقی می مونه.شما هم در فرایند link building نمی تونید برای تک تک صفحات، لینک بیلدینگ کنید. به پیج رنک توجه نکنید.پیج رنک رو فراموش کنید.سایت های با پیج رنک صفر یا N/A زیادی الان در موضوعات رقابتی لینک یک گوگل هستن. درباره کپی کردن مطالب ، کار درستی می کنید که لینک میذارید.به طور مفصل آموزشی در این باره قرار می دیم.

09387015831

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

} logo-samandehi